VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

SKA DET VARA SÅHÄR?

Något jag ser fram emot väldigt mycket, efter önskemål från några av er, är att visa en FÄRDIG STUGA! En del av er har trots allt hängt med sedan start, så tänker att det skulle vara roligt att då få se det färdiga resultatet? Stugan är Manges hobby, han köpte den innan vi träffades. Han har snickrat här och där när tid och pengar har funnits. Är galet imponerad över vad han har åstadkommit. Vi har också lärt oss mycket inför nästa projekt. Nästa vår kommer vi flytta till stugan och bo där ett halvår eller så, när mastodontrenovering av radhuset påbörjas. Vi är såå glada över att ha möjligheten att bo någon annanstans under den tuffaste renoveringsperioden.

 

Häromdagen nämnde jag ju min frustration över hur MIO hanterar reklamationen av vår soffa som står i stugan. Någonstans i mig försöker jag påminna mig om att en soffa ju bara är en soffa, men samtidigt tycker jag det är självklart att man som kund ska få det man betalar för. Det vill säga i det här fallet, soffan man får hem ska motsvara soffan i butik vad gäller kvalitet och utseende. Eller ja, en ännu bättre version eftersom den soffan vi har köpt trots allt är ny och butiksexemplaren används flitigt och därmed såklart slits på.

 
50FDAECA-BE60-457D-AE7B-6B1E2C9FD02B

Ska det vara såhär, att tyget på en helt ny soffa blivit alldeles veckigt och sladdrigt av att vi har suttit på soffan enbart väldigt korta stunder? Den ser ut som en gammal soffa som har gjort sitt.

 
 
CBD9DCCE-8F11-47A1-9AA5-80421367E60E

Vi köpte soffan (som är i modellen Bridge) på MIO i höstas. Hämtade ut den september och sedan dess har soffan bara stått – vi bor ju inte där ännu och när vi är där är det renovering eller korvgrillning utomhus. Soffan är alltså så gott som oanvänd. Vi var på semester direkt efter vi hämtat soffan, och eftersom vi är där så sporadiskt var det inte förrän i mellandagarna som jag gjorde en reklamation via MIO:s hemsida. Fick inget svar och veckorna gick så efter en dryg månad åkte jag in till butiken istället. Säljarna i butiken fick se bilder och de sa att nej så ska det ju inte se ut. De sa även att de inte kan säga om vi kommer få nya innerkuddar eller nytt tyg, men det ska inte se ut sådär. Det skulle inte vara några problem med tanke på att de har lång garanti på soffor. Blev lotsad vidare till reklamationsavdelningen och han som jobbar där sa att han precis skrivit till leverantören och nu väntar på svar.

 

Efter en vecka fick vi svar om att leverantören anser att problemet skulle avhjälpas om vi tog ur kuddarna ur tyget och puffade till kuddarna. Reklamationsansvarig på MIO sa att vi skulle återkomma om detta inte hjälpte, han ansåg nämligen att leverantören hade fel i att detta skulle vara fullt normalt. Han sa att vi skulle göra som leverantören föreslog ”bara för att kunna påvisa att det inte är som de säger”. Så det gjorde vi. Och det hjälpte ingenting. Absolut ingenting. Vi vet inte vad som är knas, bara att det är knas. Tänker väl att det måste vara fel på stoppningen i kuddarna?

 

Tog nya bilder och skickade in till MIO, igen. Fick svar från en annan man på reklamationsavdelning om att de tyvärr måste avslå denna typ av ärenden eftersom man inte kan komma ifrån att soffans kuddfodral ”veckar” sig när man suttit i den. Gah! Självklart förstår vi att det kan synas att man använder en soffa men det ska inte se helt fruktansvärt ut. Som sagt, vi jämför ju även med sofforna i samma modell som står i butik, eftersom det är vad vi vill ha och betalat för. Och tro mig, vi har suttit många gånger i denna soffmodell. Både när vi beställde soffan men också nu efteråt för att jämföra, och de sofforna blir definitivt inte som vår. Tyget på vår soffa är helt galet veckigt och det ser helt fruktansvärt ut. Jag vet att jag är noga med sådant (men hey, vem vill inte ha en produkt som ser ny ut när det är vad man betalar för), men när till och med Mange säger att det ser för jävligt ut, ja då är det faktiskt riktigt illa.

 
 

19146

Lånad produktbild från MIO:s hemsida så ni ser hur kuddarna på en Bridge ”ska” se ut

 

 

Är det inte lite konstigt, att en ny oanvänd soffa i ett privat hem ska se mer använd och sliten ut, än vad demoex i butik gör?? Än vad vår åtta år gamla soffa gör? Är väldigt besviken och vi som brukar handla på MIO valde faktiskt nu att lämna tillbaka soffbordet vi beställt och precis skulle hämta ut. Vi vill helt enkelt inte handla dyrare varor i en butik om reklamationer ska vara så här svårt. Men hoppet är det sista som överger en, och jag hoppas verkligen att jag kan dela med mig av ett lyckligt slut på den här reklamationshistorien. Fortsättning följer helt enkelt…

 
 


Annons

Kommentarer


  1. Johanna 1 mars, 2020 on 10:41 Svara

    Nä, så där ska den ju inte se ut som ny! Vi köpte våran soffa från mio för 6 år sedan, inte ens den ser ut så där 😬 Så dåligt när man inte får den service som man förtjänar som kund. Är ju ändå vi kunder som betalar dyra pengar för deras varor….

    • Evelina 1 mars, 2020 on 17:45 Svara

      Eller hur?! Jag har själv arbetat i butik och man måste vara rädd om sina kunder till varje pris 😌

  2. Helena 1 mars, 2020 on 15:33 Svara

    Jag köper aldrig mer möbler på MIO! Vi köpte en soffa som knakade. Visade sig att det saknades någon del i stommen. Köpte även en vit våningssäng i trä…den i butiken var jättefin. Den vi fick hem var däremot repig här och där och färgen täckte dåligt på några ställen. Var hårda och KRÄV att de hämtar er soffa och ger er en annan. Annars går ni till tidningen!!! Vi ”hotade” med detta och då gick det jäkligt smidigt helt plötsligt!

    • Evelina 1 mars, 2020 on 17:44 Svara

      Vad skönt att ni fick ny produkt till slut iaf, men så himla tråkigt att behöva stå på sig till varje pris vid så uppenbara fel 😌
      Nu har ju inte jag en läsarskara à la Aftonbladet, men än dock många läsare. Kan tycka att det borde ligga i MIO:s intresse att visa att de kan stå för god service och kvalitet på sina produkter, och vid reklamationer. Detta inlägg finns ju sökbart framåt, t.ex om potentiella kunder googlar för att leta recensioner av Bridge, så tänker att MIO borde vilja att de då också får läsa om att vi blev nöjda till slut 😌

  3. Linda 1 mars, 2020 on 17:08 Svara

    Köpte också en dyr miosoffa som väldigt snabbt kändes nedsutten. Kom hem ngn från Mio som menade att de blev så.. sålde den på blocket o köpte en från Ikea

    • Evelina 1 mars, 2020 on 17:42 Svara

      Men så tråkigt!!

  4. Madeleine 1 mars, 2020 on 17:15 Svara

    Kopierar in min kommentar från ett tidigare inlägg ifall du missat det 😊

    Ett litet tips är att kolla upp konsumentköplagen och skriva ner paragraferna som stämmer överens med ert ärende. Jag hade problem med en dator för några år sedan och när den affären krånglade drog jag i och sa ” men enligt konsumentköplagen paragraf 7 så står det” då gav de med sig 😂

    • Evelina 1 mars, 2020 on 17:39 Svara

      Tack snälla för tips, jag läste din kommentar och läste då också noga konsumentköplagen 👍🏻 jag kommer som sagt strida för vår sak och kommer kontakta ARN om det skulle behövas 😒
      Vad skönt att ni fick rätt till slut, så tråkigt bara när man som kund måste kämpa för uppenbara fel. Det är ju enbart företaget som förlorar på det (kunder) i slutändan?!

  5. Sandra 1 mars, 2020 on 22:37 Svara

    Bra du skriver om det. Funderade på en soffa därifrån men har läst och hört så mycket negativt att jag inte vill handla där. En kompis till mig fick hem en soffa som hade nåt fel också, tog lååång tid innan de fick ordning på det hela. Skriv ett inlägg på instagram och tagga Mio.

    Jag tycker absolut att man har rätt att bli upprörd över saker man betalat för som inte fungerar/ är som de ska. Köpte ett armband till min kusin i 40-års present på Guldfynd här i Övik och hon hann inte ens ta på det förrän det gick sönder. Jag gick tillbaks till affären och den snorkiga kvinnan i kassan menade att det inte alls kan gått till som jag berättade. Jag sa att jag var med och att hon inte ens hunnit haft på armbandet i en kvart innan det hade gått sönder och låg i knät. Nejdå, hon måste ju fastnat i nåt osv. Jag berättade flera gånger exakt hur det hade gått till men det med svar jag fick var ”Jag hör vad du säger” väldigt surt. Visst att folk säkert kommer in och ljuger om vad som hänt, men armbandet var köpt veckan innan och även om folk ljuger kan man väl inte misstänka varje kund som reklamerar en vara att hitta på. När det dessutom hade gått av, det var inte låsningen som det var fel på. Samma kvinna hade hjälpt mig när jag köpte armbandet och jag påpekade att det var visningsexet jag hade fått så det kanske hade med saken att göra.
    Vilket fall som helst tycker jag att jag blev dåligt bemött så tänker inte handla där i första taget. Ja det blir ju ingen förlust för deras del, men det känns bättre för min del att inte handla där.

    • Evelina 18 mars, 2020 on 11:19 Svara

      Jag har mailat länk till det här inlägget till reklamationsavdelningen (för flera veckor sedan) men inte fått svar, så igår mailade jag till MIO:s kundservice också, där fick jag snabbt svar om att mitt mail skulle skickas vidare till butikschefen. Får se vad det ger men vi är rätt lessa på att bara vänta på att få det vi köpte I SEPTEMBER!
      Vad trist bemötande du fick på Guldfynd, man tänker ju att butikerna ändå någonstans borde tänka på mottot ”kunden har alltid rätt”, för som du säger så får de väl ändå ta STOR hänsyn till om det är en ny eller oanvänd vara och det man som kund förklarar. Självklart finns det kunder som kanske överdriver, men vi som är ärliga och inte får hjälp… Ja då känner man ju inte direkt för att fortsätta handla i butiken, om man känner att man inte blir trodd på eller får det man betalar för.

  6. Anna 2 mars, 2020 on 09:57 Svara

    Nej alltså nej vi köpte precis en sådan soffa i helgen, leverans vecka 17. Jag hoppas verkligen inte de är problem med tyget på den. Saken är den vart ska man ens köpa sina soffor? Har haft vänner som haft problem med Chilli och Trademax med?! Chilli ärendet tog typ 6 månader och samma sak med Trademax massa mailande fram och tillbaka. Hur kan kvalitet vara så dålig på en soffa för flera tusen? Hoppas verkligen att vårt ex är bra för de i butiken va fint och som sagt där sitter massa människor varje dag. De säger väl att de inte går att byta för ”soffan är tillverkad till än själv” men så som eran soffa ser ut är ju inte ok, hoppas verkligen de löser sig! Uppdatera gärna!

    • Evelina 18 mars, 2020 on 11:13 Svara

      Vi har som sagt varit nöjda med MIO tidigare så jag hoppas att vi helt enkelt bara haft otur med de kontakter vi haft hittills… Sen förstår jag att soffor skiljer i kvalitet beroende på prislapp, men detta är en soffa med prislapp på femsiffrigt och då måste man få ha vissa minimikrav – t.ex att soffan håller den kvalitet man betalat för.

  7. Kristin 2 mars, 2020 on 19:52 Svara

    Nä fy vad dåligt! Kämpa vidare!

  8. Marie 3 mars, 2020 on 20:55 Svara

    Nä men fy! Stå på er. Annars hade ni ju lika gärna kunnat köpa en begagnad på blocket liksom ☹️

    • Evelina 18 mars, 2020 on 11:11 Svara

      Eller hur, är så trött på det här nu. Tiden bara går och inget händer heller!?

  9. Pia 4 mars, 2020 on 13:38 Svara

    Hade planerat ett soffköp på Mio nu i vår men då blir det till att leta vidare. Orkar inte med företaget som inte hanterar reklamationer bra. Det säger så mycket om företaget :(

  10. Tess 9 mars, 2020 on 20:19 Svara

    Hej! Vad tycker du om fallet med 3 -åriga flickan ”Lilla hjätat”? Så oerhört sorgligt att ett barn får uppleva detta i Sverige och dö under så tragiska förhållanden.

    • Evelina 10 mars, 2020 on 20:17 Svara

      Jag tänker att det är helt fruktansvärt! Verkligen hjärtskärande 💔

      Biologiska föräldrars (vårdnadshavares) rättigheter får bara inte gå före barnets bästa… Nu har inte jag läst handlingarna, men att kammarrätten tyckte så olikt socialtjänstens och förvaltningsrättens bedömningar känns knas, eftersom socialtjänsten ändå är den instans av dessa som känner familjerna och barnet bäst … Hoppas att lagstiftningen för placerade barn ses över ordentligt!

      • Tess 11 mars, 2020 on 19:04 Svara

        Tack för ditt svar!
        Ja det ska verkligen jobbas för barnens bästa och deras rättigheter!! Känns ofattbart att det fick hända!

  11. Marlene 14 mars, 2020 on 18:20 Svara

    Åh nej! Vi köpte precis (i veckan) en sån här på Mio. Varför läste jag inte detta tidigare?? Vår 8 år gamla soffa ser ut sådär på något ställe, men inte ens ritkigt så illa. Den är också från Mio. Vad har ni valt för tyg? Hoppas inte det är samma som vi valt, men ser så ut 😱

    • Evelina 18 mars, 2020 on 11:10 Svara

      Jag håller tummarna för att ni har mer tur!! Minns inte vad tyget heter men kan kolla om du vill? Vår gamla soffa, också från MIO, är ungefär lika gammal som er och ser inte heller ut sådär illa… Verkligen riktigt illa! Sen förstår jag ju självklart att fel gör alla, men att då som företag förminska dessa uppenbara fel och antyda att det är sånt här man får leva med.. Nej nej och åter NEJ när det gäller en ny soffa som man köper med förväntan om att den ska motsvara hur modellen ser ut i butik (eller ja ännu bättre, eftersom butiksexemplar sitts i hur mycket som helst).

  12. Elin 19 mars, 2020 on 11:20 Svara

    Men gud va irriterande! Man vill ju bara åka dit med soffan och kräva att de ska ta tillbaka den på momangen. Så fult att dra ut på tiden så pass mycket, det handlar ju om massor med pengar! Sen känns det ju inte lättare för er del heller att få rätt ju mer tiden går. Är det medvetet tänkt från deras håll tänker man?
    Jobbar på Ikea (dock med kök så inte kundservice) och där känns det som man nästan har problem åt andra hållet, mycket släpps igenom som inte egentligen är reklamation. Företaget tjänar ju dock på det i slutändan, att de får nöjda kunder. Dock utnyttjas det tyvärr också, får ofta höra historier om folk som ska lämna tillbaka stekpannor från Åhléns och nerkissade sängar 💩🙈
    Kram

    • Evelina 19 mars, 2020 on 12:30 Svara

      Eller hur 😫🙄 såå tråkigt att behöva hålla på såhär!
      Vi har ju allt dokumenterat, så tidsaspekten är inget som oroar mig, när vi köpte soffan var de ju dessutom så stolta över sin soffgaranti på 2 år… upp till bevis säger jag bara!
      IKEA är grymma 🙌🏻 Man känner verkligen att ni litar på kunden och tänker långsiktigt kring hur man behåller nöjda kunder.

  13. Michelle 6 april, 2020 on 20:24 Svara

    Hej! Har bara dåliga erfarenheter av Mio. Dom bryr sig inte om sina kunder för fem öre!

Lämna ett svar till Linda Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna