VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK

FIRANDE EVERYWHERE!

Vilken firarvecka, Elions 10-årsdag inte minst såklart men det har varit feststämning även på jobbet. I onsdags var vi på Elmia som en av de arbetsplatser som var nominerade till årets hälsofrämjande arbetsplats i kommunen. Och vi VANN!! Vilken känsla av att gå upp på scen med nästan hela kontoret. Nu har ju jag ”bara” varit en del av gänget på heltid i snart ett halvår men totalt i 1,5 år och när jag tänkte efter är det ändå länge med tanke på att det pratas om att det är de senaste 3 åren som många viktiga förändringar har skett för att nå den fantastiska arbetsmiljö vi idag har. Så stolt över att få en del av detta gäng!

 5EF02E0D-0F85-4F6A-BEC8-52DEC12DBE9C

Jag satt på första rad, på reserverade platser för oss (vi var nästan hela kontoret, närmre 20 personer). I salen fanns nästan 1000 besökare och tillställningen (med föreläsningar som fokus) var egentligen för chefer och olika ombud i kommunen, men vi och tre andra arbetsplatser var högst hemlighetsfullt inbjudna som nominerade till det ärefyllda priset. Det var 1:a pris, 2:a pris, 3:e pris samt ett hedersomnämnande.


C8113460-929A-4A0D-A731-FD03D11BB27B

Motiveringen som lästes upp ??


Vi förstod rätt snabbt att der var oss prisutdelaren pratade om. Läste senast igår stt socialsekreterare är den arbetsgrupp som är i störst risk för att uppleva stress på jobbet. Det var en internationell artikel i och för sig och det skiljer sig säkert mellan länder… Men det är nog ingen hemlighet att det är ett stressigt arbete även i Sverige. För oss som jobbar med myndighetsutövning i min kommun tror jag att 7-timmars arbetsdag har bidragit till stora förbättringar och jag hoppas att det tas efter i alla Sveriges kommuner. Men som syns i motiveringen arbetar vi på många sätt och dagligen för att alla ska trivas och må bra på jobbet!


9B443E3E-5BFE-4688-91CB-273B46289DEC

Jag och tre till lämnade tillställningen strax efter prisutdelningen av olika anledningar. Jag och två av kollegorna hade några minuter över när vi kom tillbaka till kontoret så vi blåste ballonger och pyntade med serpentiner ?


F4F1A3C7-A361-42DC-BD67-21BD9B85CFA963857D8C-3E38-4103-B854-5C72AA96CE1D

Men det var först igår som vi hade möjlighet att fira tillsammans! Fredagar betyder nämligen fredagsfika vilket är smått heligt för oss hehe. Vi är indelade i ”köksgrupper” som olika veckor ansvarar för att det är ordning i köket samt att köpa fredagsfika. Igår var det helt klart det lilla extra, med bubbel (Pommac och cider), mingel och tårta utöver det vanliga fredagsfikat goda bröd och pålägg ?


Idag fortsätter ett annat firande – jag och Elion ska åka iväg för ett dygn på annan ort, bara han och jag ???



Kommentarer


  1. Sofie 9 november, 2019 on 12:58 Svara

    Grattis ??
    Jag blir ju väldigt nyfiken på era organisatoriska förändringar ni gjort i arbetsmiljöarbetet. Något du kan dela med dig av?

    • Evelina 10 november, 2019 on 20:07 Svara

      Absolut kan jag lyfta en del saker som jag själv tänker är enormt viktiga i det dagliga arbetet ?

      T.ex är vi alltid två handläggare i ärenden (och strävar att vara två i ALLA möten också).
      Vi har gruppträffar en gång i veckan där man får möjlighet att lyfta och bolla ärenden tillsammans med grupp och arbetsledare.
      Vi har regelbundna ärendegenomgångar med vår arbetsledare.
      Dessa punkter tycker jag bidrar till att man aldrig känner sig ensam som handläggare utan att hela gruppen är delaktig i varje ärende (samtidigt som man också har mycket frihet under ansvar i varje enskilt ärende)

      En annan sak jag gillar lite extra är att vi har regelbundna arbetstyngdsmätningar vilket säkerställer att man inte har för mycket på sitt bord utan att arbetsbelastningen både är och känns rimlig.

      Kram!

  2. Marianne 10 november, 2019 on 21:40 Svara

    Såå kul! Stort grattis!

Lämna ett svar till Sofie Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna